Werkgevers en sociale dienstverrichters moeten hun aanvragen voor tewerkstelling in het buitenland indienen via de beveiligde onlinedienst Werken in het buitenland (of 'WABRO', wat staat voor 'Working ABROad'). Na onderzoek bepaalt de RSZ de toepasselijke wetgeving en levert – indien nodig - het vereiste attest af voor grensoverschrijdende tewerkstelling binnen en buiten de Europese Unie.
Alle gegevens over buitenlandse opdrachten van werknemers die onderworpen blijven aan de Belgische sociale zekerheid worden op die manier verzameld en kunnen in WABRO worden geraadpleegd.
WABRO wordt regelmatig aangepast, om up-to-date te blijven met reglementaire wijzigingen, en om ervoor te zorgen dat de onlinedienst goed werkt en gebruiksvriendelijk blijft.
Gegevensuitwisseling via het Europese elektronische platform EESSI
De afgelopen jaren is WABRO aangepast om een snelle en beveiligde elektronische uitwisseling van gegevens mogelijk te maken met de socialezekerheidsinstellingen van de andere lidstaten van de EU (+ Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen, Ijsland en het Verenigd Koninkrijk). Hiervoor gebruikt men het Europese elektronische platform EESSI (Electronic Exchange of Social Security Information).
In 2022 communiceren nationale instellingen vooral elektronisch (via EESSI) met elkaar over grensoverschrijdende dossiers, waar dit voorheen hoofdzakelijk op papier gebeurde.
Alle lidstaten nemen maatregelen om de resterende papieren uitwisselingen te kunnen afschaffen.
Evolutie van het aantal dossiers door de jaren heen
In 2022 heeft de RSZ 133.440 dossiers ‘toepasselijke wetgeving’ behandeld, waarvoor een A1-attest afgeleverd werd dat bevestigt dat de persoon onderworpen blijft aan het Belgische socialezekerheidsstelsel in geval van tewerkstelling in het buitenland
Evolutie van het aantal dossiers ‘toepasselijke wetgeving’
Jaar |
Aantal |
2018 |
139.073 |
2019 |
147.114 |
2020 |
104.454 |
2021 |
115.962 |
2022 |
133.440 |
Het aantal verwerkte dossiers lijkt geleidelijk terug te keren naar het niveau van voor de pandemie.