Ga onmiddellijk naar de inhoud

Onze klanten informeren

Onze diensten toegankelijker en beter beschikbaar maken

We proberen ervoor te zorgen dat onze hoofdzetel en regionale antennes goed toegankelijk zijn, vooral voor mensen met beperkte mobiliteit of met een handicap. Als het voor een werkgever of zijn mandataris moeilijk is om een van onze regionale antennes te bereiken, dan komen wij naar hem toe.

Volledige, actuele en persoonlijke informatie verstrekken

We streven er voortdurend naar om onze klanten zo goed mogelijk te informeren. Daarom nemen we initiatieven om alle informatie over onze diensten bij een zo breed mogelijk publiek te verspreiden. We doen dit bij voorkeur digitaal. Maar ook werkgevers die niet elektronisch werken, verliezen we niet uit het oog. Zij kunnen de hulp inroepen van de inspectiediensten in onze regionale antennes om hun verplichtingen te vervullen.

Websites

Algemene informatie over onze rol en onze opdracht zijn te vinden op onze eigen RSZ-website. Ook statistische gegevens publiceren we daar.

Een ander belangrijk informatiekanaal is het portaal van de sociale zekerheid. Daar krijgen werkgevers en hun mandatarissen een individuele en beveiligde toegang tot informatie die hen persoonlijk aanbelangt. Ze vinden er ook algemene en technische instructies, en programma's die hen helpen om hun aangiften uit te voeren.

Administratieve instructies

Een belangrijk onderdeel van het portaal zijn de Administratieve Instructies : een elektronische publicatie die werkgevers, dienstverrichters en sociale secretariaten informeert over wie bijdragen verschuldigd is en in welke mate.

Daarnaast bevatten de Administratieve Instructies ook uitleg over:

  • de verplichtingen van werkgevers tegenover de RSZ en de verschillende stelsels van de sociale zekerheid, en
  • de inhoudelijke aspecten van de onlinediensten (Dimona, DmfA, Capelo) die werkgevers moeten gebruiken.

Over de Instructies overleggen wij met de FOD Sociale Zekerheid. Op die manier proberen we verschillen in interpretatie van de Instructies bij alle betrokken overheidsdiensten te voorkomen.

De administratieve instructies RSZ bijwerken

De Administratieve Instructies worden ieder kwartaal bijgewerkt. Reglementaire nieuwigheden, wijzigingen of actualiseringen voor een specifiek aangiftekwartaal worden in de tekst opgenomen.

Er zijn vier soorten bijwerkingen:

De administratieve instructies RSZ bijwerken
Type Beschrijving
Nieuw Integratie van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving
Recurrent Terugkerende aanpassing van grensbedragen, jaarbedragen en percentages (indexaanpassingen, jaarlijks vastgestelde percentages) – 'recurrent'
Info Aanpassing van meer algemene informatie
Corona Beschrijving en toelichting van maatregelen genomen tijdens de COVID-19-crisis

De wijzigingen worden duidelijk gemarkeerd in de tekst.

Bijwerkingen in 2023

De volgende figuur toont de evolutie van het aantal bijgewerkte onderdelen in de afgelopen jaren. Sinds 2022 worden ook de tussentijdse instructies mee opgenomen in het overzicht om een idee te geven van de impact van de coronamaatregelen en indexeringen ten opzichte van de gewone bijwerkingen en verduidelijkingen.

Bijwerking Administratieve Instructies RSZ
Info Nieuw Recurrent Corona
2018/1 16 39 12 0
2018/2 16 8 0
2018/3 10 10 3 0
2018/4 6 6 17 0
2019/1 18 27 19 0
2019/2 20 7 1 0
2019/3 17 14 4 0
2019/4 9 12 1 0
2020/1 17 19 22 8
2020/2 24 4 22 25
2020/3 15 5 2 16
2020/4 11 1 1 23
2021/1 15 22 18 13
2021/2 21 10 1 24
2021/3 12 4 14 23
2021/4 5 2 18 9
2022/1 35 33 35 13
2022/2 27 10 26 9
2022/3 23 6 26 4
2022/4 10 15 30 3
2023/1 9 41 35 0
2023/2 12 23 4 0
2023/3 12 18 6 0
2023/4 10 18 17 0

Terugkerende aanpassingen zoals de jaarlijkse percentages van het Fonds Sluiting Onderneming en index- en jaarbedrag aanpassingen, zijn kenmerkend voor een 1ste kwartaal. Daarnaast was er ook nog een indexoverschrijding in oktober 2023.

De nadruk in 2023 lag echter bij de totstandkoming van nieuwe regeringsmaatregelen en de invoering ervan. Volgende regelgeving startte vanaf het eerste kwartaal 2023, naast de verlenging van een aantal bestaande maatregelen:

  • tijdelijke verhoging aantal door de studenten te presteren uren van 475 uur/jaar naar 600 uur/jaar
  • verlenging van de neutralisering van het aantal studentenuren in de zorgsector (maatregel zorgsector)
  • verhoging kostenplafond vrijwilligers in de zorgsector (maatregel zorgsector)
  • mogelijkheid om te werken als vrijwilliger in een commerciële instelling voor ouderenzorg (maatregel zorgsector)
  • verlenging mogelijkheid te werken als werkloze met bedrijfstoeslag bij de vroegere werkgever zonder repercussies (maatregel zorgsector)
  • verhoging maximumbedrag vrijwillige brandweerlieden en ambulanciers en uitbreiding in aanmerking komende activiteiten
  • mogelijkheid tot reactivering van vervallen maaltijd-, eco-, consumptie- en coronapremiecheques
  • tijdelijke verhoging van de bijzondere DECAVA- bijdrage voor het SWT
  • verhoging van de bijzondere activeringsbijdrage
  • invoering van een bijzondere responsabiliseringsbijdrage opeenvolgende dagcontracten in de interimsector
  • invoering van een responsabiliseringsbijdrage inzake invaliditeit, geïnd vanaf het 2e kwartaal 2023
  • verhoging leeftijdscriteria doelgroepvermindering ouderen Vlaanderen (regionale maatregel)
  • invoering van een werkgeversbijdragevermindering concurrentiekracht
  • verlenging werknemersbijdragevermindering in de zorg (maatregel zorgsector)

In de loop van 2023 werd verder getimmerd aan nieuwe wetgeving:

  • omschrijving ‘Personen met een handicap, personen met een psychosociale beperking of zeer kwetsbare personen’ in het kader van de loonmatiging en de afbakening van categorie 3 van de structurele vermindering
  • invoering van een systeem van vrijstelling van vergoedingen die door een werkgever worden betaald voor de overdracht door zijn werknemer van auteursrechten en naburige rechten
  • invoering van een koopkrachtpremie
  • tijdelijke invoering van niet onderworpen 120 extra vrijwillige overuren ‘relance-uren’
  • invoering van een uitstel van betaling van 7,07% van de nettobasiswerkgeversbijdragen voor het 3e en 4e kwartaal 2023
  • invoering van een aparte typologie voor een Dimona ‘alternerend leren’
  • diverse aanpassingen voor de gelegenheidsarbeid in de land- en tuinbouw (verlaging forfaits, contingenten)
  • uitbreiding toepassingsgebied flexi-tewerkstelling
  • schrapping van een aantal doelgroepverminderingen Vlaanderen
  • invoering van een doelgroepvermindering Vlaanderen ‘personen zonder recente duurzame werkervaring’
  • bijkomende voorwaarden voor de doelgroepvermindering ouderen Wallonië
  • versterking van de werkbonus voor zeer lage lonen

In voorbereiding van 2024 werd ook de aanzet gegeven voor bijkomende regelgeving rond nieuw beleid, zoals daar zijn:

  • opzetten van het systeem en de website ‘working in the arts’ (WITA)
  • verdere uitbreiding flexi-tewerkstelling
  • opsplitsing van de berekeningswijze van de sociale werkbonus in het kader van de verhoging van de fiscale werkbonus

Tijdig post beantwoorden en attesten afleveren

We stellen alles in het werk om post binnen 20 werkdagen te beantwoorden. Blijkt die termijn niet haalbaar, dan sturen we in elk geval een ontvangstbewijs en bezorgen we een stand van het gevraagde onderzoek.

Klachten behandelen en procedures aanpassen

We registreren en analyseren alle klachten die we ontvangen. De klachten komen binnen via onze eigen diensten, het Contactcenter van de sociale zekerheid en de federale ombudsman.

We analyseren de vraag en de gevolgde procedures, en waar nodig nemen we maatregelen om fouten recht te zetten.

Aantal en oorsprong van de klachten

In 2023 ontvingen we 41 rechtstreekse klachten. Via de federale ombudsman ontvingen we 5 klachten.

Samenwerken met mandatarissen

Een goede samenwerking met de mandatarissen draagt in grote mate bij aan het waarborgen en verhogen van de kwaliteit van aangiftegegevens die de RSZ ontvangt. Met dit voor ogen hebben we verschillende overlegstructuren opgezet.

Elk kwartaal organiseren we een informatiesessie voor erkende sociale secretariaten en dienstverrichters. De DmfA-aanpassingen voor het betreffende kwartaal en de vooruitzichten voor de volgende kwartalen worden er voorgesteld. Alle andere nieuwigheden die van belang zijn voor de mandatarissen, zoals wijzigingen in de regelgeving, de aanpassing van bestaande onlinediensten of de ontwikkeling van nieuwe diensten, worden er ook vermeld. Deze sessies vormen ten slotte een ideaal uitwisselingsplatform.

Daarnaast houden we ook tweemaal per kwartaal een beperkt overleg met de Unie van erkende Sociale Secretariaten. Tijdens deze vergaderingen hebben we het meer in detail over de lopende projecten en de eventuele praktische problemen die zich hebben voorgedaan. We kaarten ook richtlijnen voor de toekomst aan.

Het aanbod aan statistische gegevens uitbreiden

De RSZ beschikt over heel wat cijfers over de tewerkstelling in België. De meeste daarvan staan op de pagina tewerkstellingsstatistieken van de website van de RSZ , en zijn te raadplegen in een interactieve toepassing of in de vorm van downloadbare bestanden.

Behalve over de 'reguliere' loontrekkende tewerkstelling, bieden we ook statistieken over bijzondere statuten zoals uitzendarbeid, studentenarbeid of flexi-jobs.